ÅRSOPGAVER

Februar 2020

2. marts afleverer og fremlægger elever i 2. HF deres årsopgave. Det er en slags 'mini-speciale', hvor eleverne skal vise, at de, inden for en tidsramme på et år, kan arbejde selvstændigt og disciplineret med et udvalgt, men frit, emne. Opgaven skal både indeholde en praktisk, teoretisk og kunstnerisk del, da alle disse dele vægtes højt på en steinerskole. Eleverne binder selv deres skriftlige del ind og har derfor også i en periode faget bogbinding. Årsopgaverne skal laves ved siden af den almindelige skolegang, og hver elev har en vejleder tilknyttet.

Årsopgaverne udstilles og fremlægges foran et stort publikum. En fagperson med særlig viden om det valgte emneområde vil efterfølgende skriftligt vurdere de færdige opgaver.

Elevernes emnevalg og måde at tilgå deres opgave på spænder altid vidt.

I november 2019 fangede vi et par af de 2. HF-elever, der var godt i gang med deres årsopgave. I februar fik vi igen en status fra de to.

 

A webNY

 

Alexanders opgave går ud på at restaurere en veteranbil. En Plymouth fra 1963, som han har haft, siden han gik i 9. klasse. Bilen var rusten, så den skulle først fjernes, inden bilen kunne blive spartlet og malet. Det er den praktiske del af opgaven.

I den teoretiske del skriver han om psykologien bag håndværk, kloge hænder og tavs viden. Hvad får man ud af at lave sådan et kæmpeprojekt, som dette, hvad det gør ved en, og hvad kræver det.

Den kunstneriske del vil primært høre under den praktisk udførte del, men vil også, i et eller andet omfang, gå på hvordan den teoretiske del er præsenteret og udført.

 

November 2019

Jeg har ikke vidst, siden 9. klasse, at bilen skulle ende med at være omdrejningspunktet for min årsopgave, fortæller Alexander og fortsætter: I forbindelse med at vi skulle vælge emne, læste jeg bogen Zen og kunsten at vedligeholde en motorcykel, som handler om en mand, der rejser gennem USA på motorcykel og gør sig en masse tanker undervejs. Egentligt et ret banalt udgangspunkt, men det førte til nogle dybe tanker. Bogen inspirerede mig meget, og jeg kunne også relatere mig til nogle af forfatterens oplevelser. Jeg tænkte, at det kunne være spændende at lave lidt det samme med mit projekt, og så havde jeg jo bilen, jeg kunne kaste mig over. 

 

Alexander fortalte, at han har skrevet fem sider, og at han er stort set færdig med rusten på bilen, hvilket var et noget større arbejde, end han havde regnet med. Næste skridt var at få bilen spartlet og malet.

 

Hvad synes Alexander om projekt ’årsopgave’? Det er fedt, at årsopgaven ikke er konkret. Der er rammer, men de er frie. Jeg er glad for den frihed, og at man selv skal være herre over den og tiden. Det fedeste lige nu er at være færdig med rusten. Det var virkelig en milepæl at nå dertil og kunne se fremskridtet. Jeg føler dog, at jeg er bagud og presset. Jeg kunne nok have været mere selvdisciplineret i forhold til at komme i gang og få lavet mere. Med det er også udfordrende, at man selv er herre over opgaven. At skulle lave rammerne og dispositionen. Vi får jo ikke færre lektier, fordi vi laver årsopgave. Og så skal man jo også huske at være social og gå i byen og sådan noget. Det er dejligt med friheden, men det kræver en hel en del at være herre over dig selv også.

 

Til spørgsmålet om hvorvidt bilen kunne køre, og om han kan/må køre den, svarede han med et stort smil. Jeg både kan og må køre, og bilen den kan køre. Jeg satser på at køre i den ud på skolen den dag, opgaven skal afleveres.

 

Status februar 2020

 

A opg web

 

Min skriftlige del af opgaven er nu ved at være færdig, den mangler kun de sidste små rettelser, som jeg arbejder på at få færdig til på mandag, hvor bilens skal sendes til autolakereren. Jeg håber, at jeg kan printe opgaven, mens bilen er hos maleren, så jeg snart kan binde bogen ind.

 

C web NY

 

Clara laver recycling tøj. Det vil sige, at hun syr nyt tøj af alle mulige forskellige stofrester. Det kan f.eks. være gardiner, duge, håndklæder og gamle stofrester.

I den praktiske og kunstneriske del indgår både det at designe og sy tøjet samt det endelige resultat og præsentationen af denne. I den teoretiske del skriver Clara, ud over arbejdsproces og indsats, bl.a. om nogle modebegreber, som kan være svære at forstå, f.eks. hvad haute couture er. Der er også en del om 60'er modeshows og 60'er-stilen sammenholdt med stilen i dag, da Claras opgave i det hele går ud på at skabe en kollektion ud fra 60’er-stilens vinkel, men stadig inkludere sin egen side af mode. 

 

November 2019

Clara fortæller, at hun altid har kunnet lide at sy, og så er det spændende at flette det sammen i forhold til miljø og recycling, som optager så mange af os nu, fortæller hun. Clara har været i gang og inspireret lige siden, at hun stillede sig selv opgaven i marts sidste år, og hun er allerede nu næsten færdig med at skrive opgaven, og alt tøjet er syet. Hun mangler at få fotografen til at tage billeder af modeller, som skal vise tøjkollektionen frem. Clara kan bedst lide at sætte tingene i system og skemaer, for der skal jo også være plads til arbejde, fester og andet skolearbejde.

Det kan godt stresse lidt, hvis det så skrider, fortæller hun. Men egentlig har der jo ikke været grund til at føle sig stresset, ved hun godt, for hun har jo været i gang fra start, og i sommerferien havde hun en periode, hvor hun lavede en masse tøj, fordi hun havde lyst til det. Det er bedst at lave årsopgave om noget, der optager en for at holde interessen og drivkraften kørende et helt år, fortæller hun.

 

Status februar 2020

C mode

Foto: Marius Krebs

 

Min praktiske og kunstneriske del er færdig. Jeg har et lille modeshow, jeg skal have planlagt til fremlæggelsen, men ellers er jeg næsten færdig. Jeg er i gang med at binde min teoretiske del ind, og det går strålende. Jeg regner med en færdig bog, inden ferien er slut. Jeg har fået fremkaldt billeder af tøjet på modeller som fremgår i et ’Magazine’, jeg har fået hjem. 

  

background image