Trivsel og miljø
Undervisningsmiljø
Skolen ønsker, at undervisningsmiljøet er det bedst tænkelige. Derfor arbejdes der jævnligt med at lokalisere eventuelle miljøproblemer og på at forbedre forholdene på det fysiske, psykiske og æstetiske område.
Mindst én gang hvert 3. år foretager vi en lovpligtig UndervisningsMiljøVurdering (UMV) gældende for henholdsvis grundskolen, (1. - 8. klasse) og overbygningen (9. klasse - 2. hf). Rapporten laves på baggrund af en undersøgelse blandt elever og forældre og munder ud i en handlingsplan. Spørgsmål, resultater, handlingsplaner kan læses nedenfor:?
UndervisningsMiljoeVurdering_2023_24.pdf
Elevtrivsels_og_undervisningsmiljoeundersoegelse_2022_2023.pdf
Trivsel_og_undervisningsmiljømåling_skolerapport_0._3.kl._2018_2019
Trivsel_og_undervisningsmiljømåling_bilagsrapport_0._3.kl._2018_2019
Trivsel_og_undervisningsmiljømåling_skolerapport_4._9.kl._2018_2019
Trivsel_og_undervisningsmiljømåling_bilagsrapport_4._9.kl._2018_2019
UndervisningsMiljoeVurdering_2018_2019_bhkl_9kl.pdf
Elevtrivselsundersoegelsen_dec_2018_9_kl_2_hf.pdf
UndervisningsMiljoeVurdering_handleplan_dec_2018_9_kl_2_hf.pdf
Undervisningsmiljøundersøgelsen(9. klasse - 3. videregående) 2017
Undervisningsmiljøundersøgelsen (1. - 8. klasse) 2015
Undervisningsmiljøundersøgelsen(9. klasse - 3. videregående) 2013
Elevråd
Skolen har to elevråd, for mellemtrinnet (6.-8. klasse) og for overbygningen (9. klasse-2. hf). På mellemtrinnets elevrådsmøder er der altid voksendeltagelse i form af en lærer. I trivselsmæssig sammenhæng er elevrådene vigtige organer, idet det er her, de enkelte klasser kan være med til at påvirke undervisningsmiljøet, elevernes muligheder for at udfolde sig i frikvartererne, men også den enkeltes klasses og den større enheds (børneskole/mellemtrin/overbygning) indbyrdes trivsel. Derudover er det også en måde at lære og blive fortrolig med den demokratiske vej, der her begynder på skoleniveau, og som følger en op i voksenlivet. Overbygningens elevrådsforperson deltager desuden som observatør til skolens bestyrelsesmøder. Overbygningens elevråd er medlem af DGS (Danske Gymnasieelevers Sammenslutning) og deltager i deres møder. De to elevråd holder møde ca. hver anden måned.
Anti-mobbe-strategi
Da vi gør os meget umage med at skabe et trygt skolemiljø, bestræber vi os også hele tiden på at holde øje med hver enkelt elevs trivsel - både i klassen og i skolegården.
Der er nul-tolerance overfor enhver form for krænkende adfærd. Klassens sociale liv er under stadig bevågenhed af såvel klasselæreren som faglærere, da et trygt og harmonisk fællesskab er altafgørende for elevens daglige trivsel på skolen.
For at give de bedste betingelser for et sådan miljø er det vigtigt, at konflikter mellem elever bliver opfanget og behandlet så tidligt som muligt. På skolen tolererer vi ikke mobning, og når vi opdager uoverensstemmelser mellem to eller flere elever, tager vi fat i problemet med det samme.
At løse konflikter sammen og fungere med andre mennesker i et fællesskab er en af de helt grundlæggende kvaliteter, vi gerne vil udvikle hos vores elever.
Skolen har en anti-mobbe-strategi. (Antimobbestrategi.pdf)
Krise- og sorgplan
Skolen påtager sig et stort ansvar for hver enkelt elevs trivsel og læring. Dette gælder også i vanskelige situationer, som når en elev eksempelvis mister en nærtstående person, oplever alvorlig sygdom eller en anden alvorlig ulykke eller krise. En sådan hændelse kræver særlig opmærksomhed fra barnets omgivelser, der ikke må forholde sig passive og stiltiende.
At tage hånd om et barn i sorg kræver en god forståelse for de følelsesmæssige påvirkninger, der følger i kølvandet på sådanne begivenheder. Derfor er det afgørende, at skolen er forberedt, hvis ulykken indtræffer.
For at kunne håndtere sådanne situationer bedst muligt har vi udarbejdet en plan for, hvordan skolen skal agere i tilfælde af dødsfald, svær sygdom eller ulykker.